İmgeleri Yorumlamak, Yıdırıyı Doğrulamak
İmgeleri Yorumlamak, Yıdırıyı Doğrulamak
Yazan: André Gunthert
Çeviren: V. Doğan Günay
Makalenin Özgün
adı: Commenter
les Images, Confirmer le Terrorisme
Yazan: André Gunthert (Toplumsal Bilimler Yüksek Araştırma Okulu (Ecole
des hautes études en sciences sociales: EHESS) görsel kültür
araştırmacısı-öğreticisi)
Yayın tarihi: 18 Temmuz 2016
Yayın yeri: Liberation Gazetesi (Fransa) internet sunumu
URL: <https://www.liberation.fr/debats/2016/07/18/commenter-les-images-confirmer-le-terrorisme_1466948>
Çevirmen: V. Doğan Günay (dogan.gunay@gmail.com)
Türkçe çevirisi için kullanılacak adres:
Günthert, A (2019) “İmgeleri Yorumlamak, Yıldırıyı
Doğrulamak” Çeviren: V. Doğan Günay <https://dogangunay.blogspot.com/2019/11/imgeleri-yorumlamak-ydry-dogrulamak.html> (son erişim: … / …/ 2020)
Bir olayın görsel boyutu üzerine düşünmek, onun gerekliliğine
tanıklık etmektir. Geçmiş olan şeyin simgesel ve tarihsel büyüklüğünü bir tür
doğrulama biçimidir.
Görsel kültür uzmanı olarak,
güncelliğin çok hızlı değiştiği zamanlarda aranan durumdaki bir bilen,
bir uzman olurum. İletkesel alandaki “imge toplumunun” kuttörel kalıpanlatımına
bağlı olarak bu sorgulama seyrekleşir. Her günkü imgeler, iletke alanındaki
yazıdüzenini ilgilendirmez. Charlie Hebdo, Aylan Bebek, 13 Kasım ya da 14
Temmuz; işte benim görüş belirtmem istenen konular.
Tarihsel resim
gibi, eskiden harekete geçirilmiş savaş başarılarını ya da söylenbilimsel
olayları ölümsüzleştirmek için, imgeyi sorgulamak “breaking news” (son
dakika haberi) düzeyinde aklanır yani temize çıkar.
Nice’teki
saldırıda, Twitter üzerinden yapılan, çılgınca sürülen kamyon videoları ya da
gezinti alanlarına dağılmış cesetler, hatta ölmüş karısının cesedi yanında,
France 2 televizyonunun kocası ile yaptığı görüşme, birçok rapor mahkûm edildi.
Kuşkusuz kurbanların
gösterisiyle kabartılmış şiddetin ya da etik sorunlarının temsil sınırı her
zaman bir gizem olarak kalır. Bir saydam imge öğretisine karşıt olarak, bilgilenimin
saf iletişim aracı yani güçlüklerin varlığının apaçık ortada olması her zaman değişebilen
bir şaşkınlığa neden olur. Gerçekte bu sınırlar günlük gazetelerde vardır fakat
genelde görülmez biçimde kalır. Yalnızca ölümle ya da acıyla yüzleşme onları
görülür kılar.
Bununla
birlikte, sanki bu soruların yanıtı, onları kışkırtmaktan daha az önemliymiş
gibi, her şey geçip gider. Son dakika haber türleri açıklamanın birinci
çerçevesini oluşturur. İletkesel sıralıdüzenin en üst seviyesine yerleştirilen,
bu biçimde nitelendirilmiş, özgül davranışın konusunu oluşturur. Açıların
çoğaltmasının bir ilke uygulamasıyla, son dakika haberleri, iletke alanında seyrek
olarak duyulan alanların uzmanlarının da görüşüne başvurulur: tarihçiler,
coğrafyacılar, düşün adamları, ruhbilimciler vb. yıldırı konusunda
alışılmış uzman sözlerine katkı sağlarlar. Görünüşte olayların anlaşılmasını
derinleştirmeye yönelik olan genişletmenin bu mantığı, halkın ısrarlı isteğini
yanıtlamak için, uzamın ya da duyarga zamanının uğraşını en yüksek
noktaya çıkarmaya izin verir.
Bu bağlamda
imgelerin sorgulanması, kısmen seferber etmenin seyrekliğinden ileri gelen yoğunlaştırıcı
bir görev yerine getirir. Görsel boyutla ilgilenmek, ne denli ayrıcalıklı
olursa olsun, her açıdan incelenmek zorunda olan bir olayın önemini tanıklık
etmektir.
Burada geleneksel
imge yoluyla değerli kılma işlevi söz konusu edilir. Aynı zamanda bilgilenimin
yüzeysel bir yaklaşımıyla görsel yorumsama, güncelliğin hızla unutulan yükselişin
uçucu görünüşlerinden çıkar, anlamlı bir
soyağacı içine katılır ve tarihsel ya da kültürel boyutlarına uygun bir başlık konur.
Temsil yoluyla
bir olaya bakmak onun simgesel değerini dikkate almak demektir. Ve tuzak, bilirkişi
raporunun değerini tanıtlamaya çağrılmış mutsuz uzman üzerine kapanır. Bu durum
bilirkişiye sunulmuş nesneyi dışarı atarak değil ama onu değerli kılmaya katkı
yaparak gerçekleşir. Söylenen yargının ne önemi var! Genişletme oyununa
katılmak yeterlidir.
Nice’teki suç
yığınını izleyen ilk saatlerde, yıldırı doğası, işle dolu mahkeme salonu seçimini
ortaya koyduğu sırada imgelerin sorgulanması ortaya çıkar. Bu aşamada tarihsel
boyutun biçimi ve olayın yüksek simgesel değeri istenir ya da istenmez. Başka
bir deyişle, olayların içinde desteklenmiş bir yıldırı nitelemesinin işine
yarar.
Nice trajedisinin
yalıtık bir dengesizliğin edimi olarak yorumlanıp yorumlanamayacağı imgelerin
sorusu ile ortaya konulabilir miydi?
Bu varsayım, göz
önünde bulundurulan kıyanın şiddetinden zenginliğinden çıkarılamazdı.
Fakat bu yaklaşım, nedenlerin sorgulanmasına bağlı olarak küçük bir değere
sahip olabilirdi.
Bu iletkesel
isteği yanıtlamak, zorunlu olarak, olayı değerli kılma işine katılacak
kişiyi ortaya koyar. En azından imgeler konusunda şunu bilmek gerekir: Belirsizlik, her türlü
yorumsal oyunlara açık bulmaca olarak, onları kolaylıkla biçimlendirir. Olay
şüpheli göründüğü zaman dokuncası olmayan bir durumdur.
Bu konuyla ilgili yazarın son kitabına da bakılabilir:
GUNTHERT, André (2015) L'Image Partagée. La Photographie
Numérique, Paris: Textuel, Collection: L'écriture
photographique, 176 s. (ISBN-10 : 2845975309 / ISBN-13 :
978-2845975309)
Kısa sözlükçe:
Bilgilenim: information
Duyarga zamanı: temps d’antenne
Görsel kültür: culture visuelle
Görsel yorumsama: commentaire visuel
Güncellik: actualité
İletke alanındaki yazıdüzeni: rédaction
İletkesel istek: sollicitation médiatique
İletkesel sıralıdüzen: hiérarchie médiatique
İletkesel: médiatique
Kıya: massacre
Kuttörel kalıpanlatım: formule ritüelle
Olay: événement
Özgül davranış: traitement spécifique
Söylenbilimsel olay: événement mythologique
Yıldırı: terrorisme
Yorumlar
Yorum Gönder