Bana Bir Gurbet Adı Gönder


Bana Bir Gurbet Adı Gönder

Prof. Dr. V. Doğan Günay
dogan.gunay@gmail.com

(Bu yazı üzerinde çalışılıyor. Şairin ölüm yıl dönümünde yazıldığını belirtmek için geçici bir taslak konuldu)

Merhabalar,
Bugün Abdülkadir Bulut'un (1945-8 Ağustos 1985) vefatının yıl dönümü. Cemal Süreyya'nın "kasabalı Lorca" diye adlandırdığı şairimiz bir trafik kazasında vefat eder.
Bulut'un önemli bazı şiirleri şunlar olabilir: Bana Bir Gurbet Adı Gönder; Ülkemin Şiir Atlası; Görüşmeciler; Direniş Günlerinin Şiirleri; Kaçak; Bir Uzun Kuzgun; İkindi Atları; Gözyaşları Da Çiçek Açar; Oyuncakçı Amca; Aynı Senin Gibi; Günler; Kalemözü; Ankara; Suların Da Bir Arkadaşlığı Olur Diye; Hayatın Karşısında; Hoşuma Gider; Kaşık Adası; Onun Eşkali vb.
Bulut'un şiirlerinde yerel dil kullanımları da görülür. Taşeli Bölgesi'nin dilsel özelliklerinden örneklerin yanında bu bölgenin florası ve faunası ile ilgili kavramlar da şiirlerinde geçer.
Burada bir şiirini ele alarak Abdülkadir Bulut’un şiirlerinin geneli üzerinde de bazı yargılar ortaya koymaya çalışacağız.
İnceleyeceğimiz şiirin adı "Bana bir gurbet gönder". Adı üzerinde burada "sıla/gurbet" ikilemi bağlamında bir izlek söz konusudur.
Bana bir gurbet gönder
Bana bir gurbet adı gönder
Her yolda bir yürüme isteği
Bir de anımsamak için sevdiklerimi
Sarışın kızların gözleri gibi açılan
Bir harnup çiçeği
Bana bir gurbet adı gönder
İçinden çıkamadığım çok şey var
Kuşların ağzını açarak ölmesi
Ve dünyadaki çiçekler içinde
Fesleğenin örselenerek koklanması
Bana bir gurbet adı gönder
İlk kez oturup ağladığın yerden
Yeni yakılmış bir ağıt sözü içinde
Bir de söğüt yaprağı koy yanıma
Belki sulara olan hasretliğimi giderir
Bana bir gurbet adı gönder
Çoktandır kimsenin yüzüne bakmıyorum
Uyuyup kalıyorum oturduğum her yerde
Unutma bana bir gurbet adı gönder
Şu günlerde
Başlıktan anlaşılan istenilen “gurbet” değil, gurbet adıdır. Yani gurbet olarak yaşanan herhangi bir yer/ad isteniyor. Şiirin başlığı şiir içinde her beşliğin ilk dizesinde yinelenir.  Yani başlıktan ayrı olarak şiir içinde aynı sözce dört kez yinelenir.





Bir tane de okuyucunun okuması ve üzerinde düşünmesi için Kasabalı Lorca’dan bir başka şiiri ile yazımızı bitiriyoruz.

İkindi Atları
ve bir kral ölüsünün aklığı
sana benzerdi denizleriyle
unutmadan fenike'li çocuğunu
güzellerdi günü birlik evine

onlar ikindi atları gecemden
sunulanır erkenci dudakları
uzak sularında bekliyenlerin
ağıtıdır çekip-gitmesi süremde

koşarlardı soluğuma tanımsız
soğuk otlarında bir nice otun
hep yorulmuş olmadan belki de
çok belli eski bir ağırlamama
Abdülkadir Bulut

Işıklar içinde uyu sevgili Kasabalı Lorca ya da Anamurlu Abdülkadir Bulut

V. Doğan Günay
8 Ağustos 2019.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

YÜZÜNDE GÖZ İZİ VAR, SANA KİM BAKTI YARİM?

TÜRKÇE BİR DÜNYA DİLİ OLABİLİR Mİ?

"KOR" FİLMİ ÜZERİNDE BİR DEĞERLENDİRME/ÇÖZÜMLEME